FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/07/2012

Fullmakt, befogenhet/behörighet, trolöshet mot huvudman.

Min pappa har fullmakt till min farmors konto på 300000 kr. Hon har nu blivit dement. Nu tjatar hans övriga 3 syskon på honom att han skall ta ut pengarna så de kan dela upp dem. Vad händer om han gör det? (Jag måste skriva att jag skäms över detta). De pressar honom så han mår dåligt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du valt att komma till oss på lawline för svar på din fråga. Bestämmelser rörande fullmakter finns i 2 kap avtalslagen (AvtL http://lagen.nu/1915:218). Då jag inte vet hur fullmakten ser ut är det lite svårt att svara på din fråga men jag skall göra mitt bästa för att reda ut situationen. Bestämmelserna om fullmakt återfinns i Avtalslagens 2a kap. http://www.lagen.nu/1915:218. I och med att jag inte har fullmakten framför mig är det omöjligt att veta vad för typ av befogenhets- och behörighetsinskränkningar som den innehåller. Jag kommer istället att utgår från att detta ha överskridits och redogöra kort för de straffrättsliga konsekvenser som kan inträda. Detta i och med att jag antar att fullmakten inte upprättats i syfte att medlen skall tas ut av din far för personligt bruk. Detta ligger inte i huvudmannens intresse och inte heller i linje med den lojalitetsplikt som föreligger i en situation som denna. Den straffrättsliga konsekvens som torde ligga närmast till hand är trolöshet mot huvudman vilket återfinns i brottsbalken 10:5 BrB. http://www.lagen.nu/1962:700. I regel rör det sig om trolöshet i de fall en person, som har visst uppdrag, uppsåtligen har missbrukat en förtroendeställning och orsakat skada för huvudmannen. Då man juridiskt sett inte anser att din far besitter de kontanta medlen innan det att han tar ut dem i kontanter kommer det inte röra sig om förskingring innan han faktiskt tar ut pengarna. För att inte riskera några straffrättsliga konsekvenser av sitt handlande rekommenderar jag att din far noga reder ut vad han får och inte får göra enligt fullmakten, då det i praktiken är den som sätter gränserna, innan han tar ut några pengar från din farmors konto. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare