Uppsägningstid vid muntligt anställningsavtal

Jag har jobbat utan anställningsavtal sedan januari i år. Jag har sagt muntligt att jag kan jobba några timmar i veckan fr.o.m slutet av augusti, men nu har jag bestämt mig för att sluta. Har jag rätt till 1 månads uppsägningstid då eller måste jag jobba dem timmarna jag sagt att jag kan? Min arbetsgivare har även betalat en utbildning för ca 4000 kr åt mig, måste jag betala tillbaka dem pengarna om jag slutar om vi inte har nåt avtal om det?

Lawline svarar

Hej, Ett anställningsavtal behöver inte vara skriftligt för att vara giltigt. Att ni muntligen har kommit överens om att du ska jobba några veckan i timman fr.o.m. slutet av augusti är alltså bindande. För att kunna bevisa detta måste dock arbetsgivaren kunna visa att det föreligger någon objektiv omständighet som talar för att ert anställningsförhållande gäller. Då du har jobbat där sedan januari kan detta ses som en omständighet som talar för att ett anställningsförhållande föreligger. Eftersom avtalet er emellan är giltigt så gäller även uppsägningstiden om en månad. Dock har din arbetsgivare har en skyldighet, enligt 6 c § anställningsskyddslagen (LAS) [https://lagen.nu/1982:80#R2] att skriftligen informera dig om dina anställningsvillkor och anställningstid. Har ni inte avtalat om att du måste jobba kvar en viss tid som villkor för att du ska få utbildningen är du inte återbetalningspliktig. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare