Dubbelbeskattning

Hej! Jag tänker flytta permanent till Filippinerna, och vill naturligtvis inte dubbelskatta. (Jag tjänar min inkomst helt genom digitala tjänster från alla möjliga länder.) Jag kommer inte ha några ägor eller familj i Sverige, men går det däremot bra att behålla mitt swedbank-konto? Eller bör jag föra över mina insparade pengar till en filippinsk bank? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att du inte ska vara begränsat skatteskyldig i Sverige, och alltså undvika dubbelbeskattning, så krävs att du inte är bosatt i Sverige, inte stadigvarande vistas i Sverige och att du inte har väsentlig anknytning till Sverige. Det som kan brukar tala starkast för att en person har väsntlig anknytning till Sverige är att man har familj (make/maka och barn under 18 år) i Sverige eller att man behållit sin permanentbostad här. Endast ett innehav av ett svenskt bankkonto bör inte kunna medföra att du anses ha väsentlig anknytning till Sverige och du bör alltså kunna behålla ditt Swedbank-konto utan att dubbelbeskattas. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare