FrågaAVTALSRÄTTGåva04/07/2012

Gåva?

Skrev denna fråga för några dagar sedan, är i stort behov av svar omgående! För ca. två år sedan så fick jag en tv av min då fd. styvfar. Det var en gåva eftersom jag mått dåligt en tid. Det sades ingenting om att jag skulle betala tillbaka detta. Tidigare hade jag lånat pengar av honom för att köpa en dator (som kostade betydligt mkt mer än tv:n) vilket vi skrev papper på tills skulden var betald. Nu ca 2 år senare när min mamma och han separerat vill han ha pengar för tv:n. Han påstår att vi hade ett muntligt avtal.. Vilket vi inte hade och det kan min mamma intyga. Han har kvittot men jag har ett brev där han skrivit sitt "ärende" till mig och ville att jag skulle betala av tv:n på 3600 kr. Jag godtog inte detta eftersom jag fått tv:n som en gåva. Det finns ingenting skrivet på att det skulle vara ett lån. Jag är inte villig att betala tillbaka han pengarna eftesom det inte var planen och hade det varit det hade jag betalt tillbaka det förlängesedan samt skrivit papper på det precis som med datorn. ! Vad ska jag göra? Ord står mot ord. Är ororad över vad han kan göra. Jag har gått med på att köra över tv:n till honom men det är pengarna han vill ha och det är nu. Nu har han tydligen skickat in en stämningsansökan. Han har inga vittnen på att något muntligt avtal skulle upprättats. Men jag har vittnen om att tvn var en gåva och inget jag skulle betala tillbaka. Snälla hjälp mig!! Vänliga hälsningar, Anna

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! Som du skriver själv kan det bli svårt att bedöma den här situationen då ord står mot ord. När en gåva överlämnas behöver det inte upprättas någon skriftlig dokumentation på detta, utan det viktiga är att gåvan verkligen har överlämnats (vilken den gjort i ditt fall) men även att det föreligger gåvoavsikt. Och det är just gåvoavsikten som är oklar när det gäller din tv. Du skriver om ett brev som lämnats till dig. Frågan är när du fick detta brev. Var det i samband med att du fick din tv talar detta för att det inte förelåg någon gåvoavsikt. Om du istället fick brevet i efterhand kan inte gåvan "återkallas", utan en gåva blir bindande när den överlämnas till dig. Om det blir en tvist om detta så riskerar den förlorande parten att få betala rättegångskostnaderna. Så det bästa är om ni båda kan lösa detta utan rättegång. För när det är så osäkert så kan båda parterna förlora detta. Det som talar för din version är att det finns vittnen på att du fått tv:n som gåva. Frågan blir dock hur brevet ska tolkas, och vid vilken tidpunkt du fick det. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare