FrågaAVTALSRÄTTDistansavtal (Internet, telefon m.m.)04/07/2012
Tilläggskonstnader vid omleverans
Jag beställde en lampa över internet. Betalning skedde omgående men leverans skedde efter ca. 4 veckor till en butik nära mig. Ingen information mottogs om fördröjning eller förväntad leveranstid. När varan kom fram var jag bortrest och kunde inte hämta ut den i tid, efter 2 veckor gick den i retur till säljaren.
Säljaren har nu både min betalning och min vara, och hänvisar till sina villkor där de vid icke-uthämtad vara ger sig rätten att ta ut såväl fraktkostnad (450kr) som hanterings- (300kr) och administrationskostnader (1000kr).
Totalt uppgår kostnaderna till 85% av varans slutpris.
1) Är varan att anses levererad till mig eller kan jag ångra köpet?
2) Har säljaren rätt att avtala om ersättning för sin hantering utöver returfrakt?
3) Är 85% av varans värde att anse som rimlig ersättning?
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare