Avtalsbrott vid köp av immateriell tjänst

Blev den 12-13 Mars uppringd av ett företag som undrade om jag ville gå med i en kampanj om fiberinstallation i villa och då jag tyckte det lät strålande så jag tacka Ja och då ville hon att vi skulle upprätta ett kontrakt på telefonen, sagt och gjort och fick hem ett kontrakt där det framgår att Leverans ska ske senast höst/vinter2012. Nu den 11 Maj ringer dom och säger att dom Inte tänker gräva på min gata? och vill att jag ska spela in en uppsägning av avtal med dom vilket jag vägrar att medverka till. Detta är i mina ögon en Omvänd Avtals brott dvs. hur lätt är det för en konsument att ta sig loss från ett ingånget avtal med berörda Företag.

Lawline svarar

Hej! En huvudprincip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas, och därför är både du och företaget bundna av vad som avtalats, så länge ni inte kommer överens om något annat vid en senare tidpunkt. Du har naturligtvis ingen skyldighet att gå med på att säga upp avtalet utan kan hävda din rätt enligt detta. Bredband och telefoni anses vara immateriella tjänster vilket medför att lagar som konsumenttjänstlagen eller köplagen inte blir direkt tillämpliga på ditt avtal. Vägledning borde dock kunna hämtas i dessa lagar för att se vad som gäller i ditt fall. Enligt både konsumenttjänstlagen och köplagen har köparen rätt att kräva fullgörelse av avtalet vid säljarens dröjsmål (dvs att säljaren inte fullgör sin skyldighet enligt avtalet inom den tid som avtalats). Vissa undantag från regeln om säljarens skyldighet att fullgöra avtalet finns dock, bland annat om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Detta bör kunna vara aktuellt i ditt fall med tanke på den stora kostnad som företaget måste lägga ner på att gräva på din gata för att just du ska kunna få tillgång till fiberinstallation. Vad som utgör en orimlig uppoffring för företaget måste dock avgöras från fall till fall och jag kan därför inte ge något säkert svar här. Trots att företaget eventuellt skulle vara befriade från att fullgöra avtalet på grund av att det skulle innebära en orimlig uppoffring från deras sida är företaget ändå skyldiga att ersätta eventuell skada som dröjsmålet kan ha inneburit för dig. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare