Fel på vara

Jag köpte en japansk kockkniv för ca 2000:- kr och efter att jag använde den bara en gång blev den rostig på kanterna. Varan ska vara rostfritt. Har jag rätt att kräva mina pengar tillbaka? De två veckorna ångersrätt har gått. Använde kniven ca en månad efter köpet pga utlandsvistelse.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! Ångerrätt, eller öppet köp som det även kallas, är något som en affär inte är skyldig att ha. Men i ditt fall är det fel på kniven, och då är det främst konsumentköplagen (se https://lagen.nu/1990:932) som är aktuell. Kniven du har köpt ska vara rostfri, och endast efter en gång har kniven blivit rostig. Det borde då antas att det är något fel på varan, och då har inte någon betydelse att du började använda kniven efter 1 månads utlandsvistelse. I 16 § konumentköplagen stadgas vad som anses vara fel på en vara. I ditt fall stämmer st 2. punkt 3. in bra där det stadgas att "om inte annat följer av avtalet ska varan stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell" Att en kniv som ska vara rostfri rostar vid första användningen borde anses vara fel på varan, om det är så att du hanterat kniven efter de anvisningar som du har fått. Så det borde inte vara något problem för dig att få en ny kniv, alternativt häva köpet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare