Fel på vara

Hej, Jag hoppas att ni skulle kunna ta er tid att hjälpa mig med ett ärende gällande en reklamation, och vilka rättigheter jag har. Detta gäller en vara jag beställt över nätet, där priset inklusive frakt betalades i förväg. Varan var en ny fågelbur (en stor variant för papegojor) i rostfri metall, vilken påstods vara i nyskick - säljaren sade också att hon hade testat buren och satt ihop den hemma och att allting såg ok ut -hon skickade även bilder på detta där buren såg okej ut, dock lite sned och ostabil, vilket hon förklarade med att alla skruvar inte var isatta och åtdragna ordentligt. När jag sedan fick buren så blev jag väldigt besviken; den var inte alls ny som det hade påståtts utan man kunde hitta rostfläckar här och var, flera skruvgängor saknades (hade lossnat från ramen och gick ej att finna i paketet som levererades), och dessutom så hade en av metallisterna gått av - det värsta här var att i skarven där den hade gått av kunde man tydligt se att detta var en gammal lagning där listen lossnat tidigare och någon försökt svetsa/lödda fast den igen. Ytterligare så var buren väldigt tillbucklad och n'r vi satte ihop den så var den väldigt sned och ostabil - faktiskt så att den inte kunde stå upp utan att tippa framåt . Vissa av dessa skador kan ha uppkommit under transporten, men betvivlas då buren redan på bilderna som säljaren skickade såg sned ut (vilket dock förklarades med att den inte var så egentligen utan skulle vara stabil när alla skruvar satts i). Vi fotograferade skadorna och kontaktade säljaren och förklarade att vi ville reklamera varan, som inte alls stämde överens med säljarens beskrivning om en ny och stabil bur. Säljaren gick efter lite diskussion med på att ta tillbaka varan - men nu när vi har skickat tillbaka den så har vi endast fått tillbaka de 2800 kr som buren kostade, och har alltså inte fått någon ersättning för den första frakten eller för returfrakten (450+575=1025 kr).. och då har vi ändå inte begärt någon ersättning för de utlägg vi haft för nytt emballage samt transport till och från fraktterminalen. Säljaren vägrar dock returnera detta belopp och hänvisar till att de på sin hemsida skriver följande under information gällande reklamation av varor: ”Om kunden väljer att avstå köpet, så betraktas ärendet som en retur dvs. ångerköp. Då får köparen själv stå för frakten tur och retur.” Kan de ens säga så, får företaget skriva egna regler som strider mot det som står i konsumentköplagen om felaktig vara? Det är ju ganska uppenbart att man inte vill ha mer med detta företaget att göra, och inte vill ha någon ersättningsprodukt efter att ha blivit lurad av säljaren som påstår sig sälja nya varor och sedan skickar en rostig med gamla lagningar (att medvetet ge vilseledande produktinformation borde väl i sig strida mot någon lag?) Så sammanfattat är alltså min fråga om säljaren har rätt att vägra betala tillbaka kostnaderna för frakt på grund av de regler som de skriver på sin hemsida, eller om konsumentlagen står över detta och jag har rätt till denna ersättning? om jag har rätt, och säljaren ändå vägrar betala tillbaka, vart kan jag då vända mig för att få hjälp? tack på förhand mvh Sandra

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Som jag förstår din beskrivning av situationen har du som konsument köpt en fågelbur av en näringsidkare. Därmed är konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Enligt 3 § KKL kan inte företag avtala bort lagen till den del det är till nackdel för konsumenten. KKL står alltså över det som företaget i fråga skriver på sin hemsida. På din beskrivning låter det som att det föreligger fel på varan enligt 16 och 19 §§ KKL. Dessa fel består i att det saknas delar, att buren är sned, att buren inte stämmer överrens med säljarens beskrivning av den och så vidare. Att vissa av dessa fel på varan möjligen uppkommit under transporten spelar ingen roll då det är säljaren som enligt 8 § 2 st KKL står för risken fram tills varan avlämnats. Varan anses avlämnad när den kommit i köparens besiktning enligt 6 § KKL. När det föreligger fel på varan kan du som köpare kräva följande: avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller så kan du häva köpet (22 § KKL). Du kan även kräva skadestånd enligt 30 § KKL om du lidit skada av att varan var felaktig. Det verkar som att du har reklamerat i rätt tid enligt 23 § KKL (inom skälig tid efter det att man upptäckt felet). Enligt 27 § KKL har säljaren rätt att erbjuda avhjälpande eller prisavdrag före någon annan påföljd, såsom hävning av köpet. Detta innebär att du som köpare i första hand måste godta att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans. Detta gäller dock bara om säljaren erbjuder sig att göra detta direkt då köparen reklamerar köpet och då det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten. Först om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid kan du som köpare kräva hävning av köpet eller prisavdrag motsvarande felet (28 § KKL). Hävning av köpet får ske när felet är av väsentlig betydelse för köparen. Det verkar som att ni kommit överrens om att häva köpet och du skall då få tillbaka alla de pengar du betalat till köparen plus eventuellt ränta. Du har även rätt att få tillbaka de utlägg du haft i samband med reklamationen för till exempel returfrakt, emballering och bilresor. Dessa utlägg skall dock vara skäliga i förhållande till priset på varan. Om säljaren vägrar att betala de pengar du har rätt till kan du gå vidare med det här på olika sätt. I varje kommun finns i regel en konsumentrådgivare som man kan kontakta för hjälp i konsumentfrågor. Det finns även lite tips och hjälp på konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se). Naturligtvis kan du även ta kontakt med en jurist/en advokatbyrå och be dem hjälpa dig i ärendet. I slutändan finns Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) som prövar vissa (http://www.arn.se/PageFiles/847/innan_jag_anmaler.pdf) tvister mellan företag och konsumenter dit man kan anmäla sitt ärende. Lycka till och återkom gärna om du har några ytterligare frågor. Vänliga hälsningar, Sofia Linder Länk till konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932.
Sofia LinderRådgivare