Har konsumenter rätt till öppet köp?

När jag senast var inne för att köpa ett par klädesplagg som jag inte var säker på om jag ville ha, bad jag om att få köpa dem på öppet köp, då det är vanligt bland butikskedjor att erbjuda öppet köp på kläder. Expediterna i butiken sade dock att öppet köp inte gällde hos dem. Min fråga är om man verkligen kan göra så? Har man inte som konsument rätt till öppet köp?

Lawline svarar

Hej! Öppet köp innebär att du som konsument har möjlighet att lämna tillbaka varan till butiken i oförändrat skick inom viss angiven tid och få pengarna tillbaka. I 8 § Konsumentköplagen framkommer det att köparen bär risken för varan till dess den lämnas tillbaka, under förutsättning att öppet köp har avtalats. Det innebär att det inte finns någon rätt för dig som konsument att köpa på öppet köp. Det är således upp till varje butik att avgöra om de vill sälja sina varor på öppet köp. Hälsningar, Erik
Erik RosqvistRådgivare