FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2012

Beordrad övertid.

Hej, en arbetstagare har ju schemalagda arbetstider och därefter fritid. Enligt vilken lag har arbetsgivaren rätt att beordra mig att arbeta på min fritid? Enligt vilka lagregler avgörs hur viktigt det är för mig att vara ledig just då, t.ex. om jag får besök hem? Är det en skillnad om man är anställd på heltid eller deltid i huruvida man måste ställa upp på att bli beordrad? Man är ju inte livegen. Men ibland låter det så om arbetsgivaren bara kan beordra in en medarbetare. Vi har inget kollektivavtal och vi arbetar som personliga assistenter. Där krävs alltid bemanning. Annars är den funktionshindrade utan hjälp och kan inte ens gå till toaletten. Tack på förhand för ert svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Arbetstidslagen (1982:673), (https://lagen.nu/1982:673) reglerar arbetsgivarens rätt att kräva beordrad övertid. Av intresse för din fråga är 8 och 8a §§ Arbetstidslagen som reglerar ökad arbetstid när det finns ett särskilt behov av detta. Exempel på vad som kan utgöra ett ”särskilt behov” kan vara en kraftigt ökad arbetsbörda som arbetsgivaren inte kunde förutspå skulle inträffa eller insjuknande av personal som inte gick att förutse. Behovet av att beordra in arbetskraft ska i det närmaste vara att anse som akut. I kommentarer till paragraferna går att läsa att beordrad arbetstid ska vara att anse som ett extraordinärt inslag i arbetet och inte ska vara något som används regelmässigt. Maxgräns för tillåten allmän övertid per arbetstagare är 200 timmar under ett helt kalenderår. Utöver den allmänna övertiden finns ytterligare 150 timmar extra övertid (beordrad övertid) per arbetstagare och kalenderår. Dessa 150 timmar är endast till för sådana extraordinära situationer som omnämnts ovan. Övertid för tas ut med som mest 48 timmar per arbetstagare under en tid av 4 veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Reglering som en arbetstagare kan åberopa för att undkomma beordrad arbetstid skiftar beroende på situation. Som exempel kan nämnas 3 kap. 5 § Diskrimineringslag (2008:567), (https://lagen.nu/2008:567#K3P5S1) där det stadgas att arbetsgivare ska underlätta för arbetstagare att både arbeta och sköta familjeliv. En förälder utan tillgång till barnvakt skulle kunna åberopa denna paragraf. En arbetstagare som inte arbetar heltid skulle i en liknande situation även kunna använda Föräldraledighetslagen (1995:584), (https://lagen.nu/1995:584) för att på detta sätt undkomma den beordrade arbetstiden. Arbetsgivaren har rätt att med kort varsel beordra sina anställda till övertid, detta oavsett sysselsättningsgrad. Att vägra gå i arbete när denna är beordrad kan leda till att arbetstagaren får en erinran om arbetsvägran. Enstaka sådana varningar är dock inte till ett tillräckligt skäl för uppsägning. Beordrad arbetstid ska vara något som endast används undantagsvis. Det bör även finnas stöd i (kollektiv-)anställningsavtal för att arbetsgivaren ska ha befogenhet att kalla in en anställd. Jag hoppas att jag kunnat bringa klarhet i dina frågor. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare