MISSHANDEL, GROVA TRAKASSERIER OCH OLAGA HOT

Hej, Jag har vid flera tillfällen utsatts för grova trakasserier, men även misshandel och olaga hot från granne (två äldre män) i ett flerbostadshus, pga att jag behövt ringa väktare och störningsjour vid upprepade störningar. Har gjort flera polisanmälningar men inget resultat. Hoten har karaktär av uttalat kvinnohat. Jag känner stark fruktan för dessa personer, och har nu tvingats anlita personskydd och bära larm. Jag har fått ta del av information som pekar på att grannparet tidigare har gjort sig skyldiga till grovt brott och 'placerats' av socialtjänst i den bostad man nu har. Min fråga: 'Bortser' man från polis och åklagarhåll från brott som begås av äldre fd kriminella som man lyckats 'placera' på detta sätt? Vad händer om jag offentliggör den information jag fått (dokument)i media? Hur många ggr ska man behöva polisanmäla innan det går till åtal, och hur långt ska det behöva gå innan åtal väcks?

Lawline svarar

Hej! Jag beklagar verkligen din situation, låter hemskt! Självklart ska du inte behöva stå ut med detta! Polis eller åklagare ska inte bortse från några brott alls, oavsett om personerna placerats där av socialtjänst. Vad är det för information du har fått? Självklart har du yttrandefrihet, vilket stadgas i våra grundlagar. Du får offentliggöra information i media, men det får inte vara osann information om någon individ som kan leda till andras missaktning, och det får heller inte utgöra hets mot folkgrupp, förtal etc.. Jag kan inte ge dig ett klart svar här, då jag inte vet vad det är för information du har. Du ska inte behöva polisanmäla mer än en gång, det låter hemskt konstigt att du inte fått hjälp än! Grova trakasserier, misshandel och olaga hot utgör tillsammans grunder för fängelse, och det är inte brott som ska gå obemärkta förbi. Jag föreslår att du går till polisen och talar om vad du fått gå igenom och gör en polisanmälan! Du menar att du gjort det tidigare, och inte fått några resultat. Ta även upp detta och fråga hur det kommer sig. Jag förstår att du är upprörd, och detta är inte acceptabelt. Polisen ska göra sitt arbete, gå dit och kräv att dem gör det. Ta hand om dig och lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare