FEL VID BEHANDLING AV TANDLÄKARE

Vill stämma min Tandläkare! För ca 2år fick jag 2 tandbryggor som jag inte tyckte var bra, men min tandläkare sa att allt var bra. Jag gick till en annan tandläkare och fick då veta att Bryggorna var ej täta så en efter en rot blev infekterad så min nya tandläkare fick ta bort dem. Har varit utan tänder till 2 dagar sen pga försäkringens tid. Kan jag stämma tandläkare som gjorde fel för sveda och verk hon orsakat mig?

Lawline svarar

Hej! Man kan som patient hos tandvården få ersättning för skador, ja. Men, observera att vissa konsekvenser av behandlingar inte går att undvika, och sådana kan man som patient inte få ersättning för. I ditt fall menar du att själva behandlingen varit felaktig, och dessutom fått detta bekräftat av en annan tandläkare. Det är rätt sannolikt att du kan få ersättning för skadan. Dock stämmer du inte enskild läkare, utan du får anmäla felet hos Patientförsäkringen om det är inom folktandvården. Om det var en privatl läkare som är medlem i organisationen privattandläkarna gör du en anmälan hos dem. Om läkaren inte är medlem i organisationen måste du ta reda på vilket försäkringsbolag du ska göra anmälan hos. Den allmänna preskiptionstiden är 10 år enligt preskiptionslagen, om den inte brutits. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare