FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt28/06/2012

Beräkning av kapitalvinst vid fastighetsförsäljning

hur beräknar jag visten, reavinst skatten, när jag sålt ett hus för 1 mkr där det bara finns kvitto för tomtköp -74, 20tkr. Taxvärde idag 928tkr? tomtvärde 502 tkr, bostvärde 426 tkr efter senaste taxering.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Kapitalvinsten, eller den s.k. realisationsvinsten, vid försäljning av en fastighet räknas ut genom att man drar det såkallade omkostnadsbeloppet från den ersättning som du fått för fastigheten. Omkostnadsbeloppet utgörs av anskaffningsutgiften (inkl. utgifter för lagfart) för fastigheten samt eventuella förbättringsutgifter. Kapitalvinstskatten, eller realisationsvinstskatten, blir sedan 30 procent utav den framräknade kapitalvinsten. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare