FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/06/2012

Köp mellan privatpersoner, bedömning av köprättsligt fel

Hej sålde en hästtransport den 1maj i år, köparen var och tittade i över en timme på den och granskade den noga. Den var både avbeställd och oskattad vilket köparen viste om då de fick den 10.000:- billigare. Vid köpet var både väggar och golv bytt i kärran, nu en månad efter köp den 1/6 ringer köpare och säger att hon tycker golvet är undermåligt, och inte vågar lasta sin häst i den. Hon byter golv och vill att jag ska bekosta det summa uppkommer till 5200:- vad ska jag göra hon hotar med stämning. Kärran köpte hon för 20.000:-

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När det gäller försäljning mellan två privatpersoner är Köplagen tillämplig på situationen till den del köpet inte reglerats av parterna själva. Köplagen är dispositiv, d v s avtalsfriheten är stor, och vilka bestämmelser man använder sig av i den beror på parternas önskemål. Finns inget avtal används förstås Köplagen i sin helhet. Jag förutsätter att du och köparen inte har avtalat om något annat och att Köplagen därför gäller. För att köparen ska kunna hävda sin rätt och begära att du ska stå för byte av golv i hästtransporten måste det vara ifråga om ett köprättsligt fel. Om golvet är undermåligt i detta avseende bestäms utifrån vad som framgår av avtalet och vad köparen med fog hade kunnat förutsätta utifrån hästtransportens skick och pris och de uppgifter du som säljare lämnade vid försäljningen, se 17 § Köplagen. https://lagen.nu/1990:931#P17S1 Det bör även påpekas att köparen av din hästtransport har endast rätt att göra felet gällande mot er som säljare under vissa förutsättningar. Köparen får exempelvis inte åberopa sådant som han måste antas ha känt till vid köpet eller sådant som han borde ha upptäckt då han undersökte bilen innan köpet, se 20 § Köplagen. Endast dolda fel kan åberopas. Eftersom du angett att köparen av hästtransporten undersökte denna i över en timme och gjorde det noggrant så kan köparen inte begära i efterhand att du ska åtgärda ett ”fel” som köparen borde ha upptäckt vid sin granskning. Ett undermåligt golv är sådant som köparen borde ha påpekat när hon undersökte golvet. Stå på dig och hänvisa till ovan nämnda lagrum. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Isabelle JanssonRådgivare