FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/06/2012

Hyresgästens skyldigheter

En hyresgäst som hyr en bostad av oss vanvårdar sin lägenhet, vilket har uppdagats(Fuktskador orsakade av hundkiss, intrampad handbajs, gula tapeter av rökning och stora repor i golvet etc..). Utöver det tillkommer en stank likt en soptipp för de närboende. Hyresgästen har även alkohol- och/eller drogrelaterade problem och saknar med stor sannolikhet ekonomin för att åtgärde de skador som orsakats. Vad kan man kräva att den här hyresgästen vidtar för åtgärder till förbättring och åtgärdande? Och framför allt: hur bör man gå till väga för att säga upp den här hyresgästen?

Lawline svarar

Hejsan! En hyresgäst har vissa skyldigheter gentemot sin hyresvärd. Bland dessa skyldigheter finns en vårdplikt. Lägenhetens skick får inte försämras genom vårdslöshet. Detta verkar vara fallet i den aktuella hyresrätten. Hyresgästen blir i så fall ersättningsskyldig. Se mer detaljerat vad som gäller i 12 kap 24 § jordabalken. Hyresgästen har också skyldigheter gentemot de som bor i omgivningen. Stanken är ett sådant exempel då den försämrar deras bostadsmiljö och inte skäligen bör tålas. Läs mer om dessa störningar i 12 kap 25 § jordabalken. Hyresgästen ska ersätta skada som uppkommer i lägenheten genom dennes vållande. Dessutom ska denne iaktta vad som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten (stanken). Säg till hyresgästen, om ni inte redan gjort det, och underrätta socialnämnden. Om hyresgästen inte vidtar rättelse efter tillsägelse anses hyresrätten vara förverkad och uppsägning kan ske i förtid enligt 12 kap 42 § st 1 p 6 jordabalken. Hyresvärden har även rätt till skadestånd om avtalet sägs upp pga förverkande, st 6. Uppsägningen ska vara skriftlig om avtalsförhållandet varat mer än 3 månader. I uppsägningen ska orsaken därtill anges. Hoppas detta svarade på dina frågor Lycka till Med vänlig hälsning, Sandra
Lawline RådgivareRådgivare