Samtycke vid försäljning av fast egendom respektive lösöre

Ägde ett fritidshus innan äktenskap.Vi har inte skrivit äktenskapsförord.Måste jag ha min mans tillåtelse att sälja fritidshuset?Likaså måste min man ha tillåtelse från mig att sälja en porslinssamling han har?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap 1 § är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. I 7 kap 2 § räknas de omständigheter som gör att egendom är enskild upp. Det rör sig t.ex. om att äktenskapsförord föreskriver att egendom ska vara enskild, eller att egendomen har erhållits genom arv eller gåva med villkor om att egendomen ska vara enskild. Om så inte är fallet är alltså egendomen (både fritidshuset och porslinssamlingen) att anse som giftorättsgods. Enligt ÄktB 7 kap 4 § 3 st. är egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål inte att anse som gemensam bostad eller bohag. Fritidshuset är således inte gemensam bostad. Eftersom fritidshuset dock är giftorättsgods, gäller enligt ÄktB 7 kap 5 § 3 st att en make inte får sälja egendomen utan den andre makens samtycke. Porslinssamlingen är att anse som gemensamt bohag enligt ÄktB 7 kap 4 § 2 st. Enligt ÄktB 7 kap 5 § 1 st. 3 p. får en make inte avhända sig (t.ex. sälja) eller pantsätta egendom som utgör gemensamt bohag, utan den andre makens samtycke. Äktenskapsbalken finner du här: https://lagen.nu/1987:230. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare