REKLAMATIONSRÄTT

Är detta svar från ARN verkligen korrekt? Jag menar att en Xenonlampa skall hålla många år. En Xenonlampa är ingen vanlig glödlampa. Jag har före ARNs beslut skrivit följande till ARN: "1) Reklamationsrätt. Oberoende av garanti på en Xenonlampa så gäller konsumentköplagens reklamationsrätt på 3 år efter det att kunden tagit emot varan. På nätbutiken http://xenonsaljarna.se/?id=24 står det: "Reklamation Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Xenonsäljarna tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt och dessutom erbjuder vi dig garanti, se garanti ovan." ARN beslutade följande: "Köparen har yrkat ersättning med 4 696 kr. Hedin Bil har sagt till honom att de skulle ha 2 348 kr för att byta en halvljuslampa på hans bil. Hedin Bil har bytt höger strålkastare på hans bil, en Range Rover från 2003. När Hedin Bil bytte hela höger strålkastare gav de honom inte den nästan helt nya glödlampan för halvljus som de hade bytt en kort tid dessförinnan. Hedin Bil är således skyldig honom denna glödlampa för höger halvljus. Hedin Bil bytte höger strålkastare för ett och ett halvt år sedan. I juni 2011, såg han att glödlampan i höger halvljus hade exploderat. Han har reklamerat reparationen och påtalat att Hedin Bil enligt hans mening är skyldig honom två glödlampor för halvljus och begärt att få dem av verkstaden. Hedin Bil Bilvaruhuset har motsatt sig yrkandet. Glödlampor omfattas aldrig av garanti eftersom de är förbrukningsmaterial. Anmälaren bytte lampa den 21 januari 2010. Skälen för beslutet Om parterna inte på förhand har överenskommits om annat, kan verkstaden utgå från att konsumenten inte önskar erhålla utbytta delar utan att de kan kasseras. Kunden har inte visat att han före reparationen har påtalat att han önskade behålla halvljuslampan från den utbytta strålkastaren. Hans yrkande i denna del kan därför inte bifallas. Kunden har inte visat att den nya halvljuslampan har gått sönder på grund av något ursprungligt fel eller att Hedin Bil av annan anledning ansvarar för den trasiga lampan. Kundens yrkande kan inte heller i denna del bifallas."

Lawline svarar

Hej, Det finns mycket riktigt en rätt att reklamera varor i tre år efter köpet, konsumentköplagen 23 §. Att man har rätt att reklamera innebär dock inte att man automatiskt har rätt att få en vara reparerad eller utbytt. För att man ska få det krävs nämligen att det är fel på varan och att felet funnits redan när kunden fick varan, KKöpL 20 §. Vad som menas med fel hittar man i 16-19 §§. Felreglerna är omfattande, varför det vore opraktiskt att gå in på dem i detalj här. Baserat på din fråga tycker jag dock att ARN:s beslut verkar välmotiverat och i alla väsentlighet korrekt. Möjligtvis skulle man kunna hävda att varan var felaktig med hänvisning till KKöpL 16 § st 3 p. 3, att varan "avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta", men jag tror att det blir svårt att nå framgång. Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp och beklagar det tråkiga beskedet. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Du kan själv läsa KKöpL här: https://lagen.nu/1990:932 Din fråga har anonymiserats. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare