Giltighet av 3 år gammalt äktenskapsförord

Hej Jag och min fru ska skiljas och vi äger idag ett hus som vi byggt under vår tid som gifta. Från början var det ett arv från mina föräldrar och vi skrev ett eget "hemmagjort" äktensapsförord om att mitt arv inte skulle tillfalla henne vid ev skilsmässa eller dödsfall. Vad vi inte gjorde var att registrera det hos tingsrätten. Nu undrar jag om jag 3 år senare kan skicka in till tingsrätten och få det giltigt ändå?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Formkrav för upprättandet av äktenskapsförord finns i äktenskapsbalkens 7 kap. 3 §. Där stadgas att äktenskapsförord ska upprättas skriftligt och undertecknas av båda makarna. Förordet ska sedan registreras hos Skatteverket. Skatteverkets instruktioner för registrering av äktenskapsförord lyder: 1. Skriv äktenskapsförordet. Eftersom det kan se ut på olika sätt finns ingen särskild blankett. Det kan därför vara bra att kontakta en jurist för att få hjälp att formulera äktenskapsförordet. 2. Ange era personnummer i äktenskapsförordet, så att Skatteverket kan kontrollera era folkbokföringsuppgifter. 3. Underteckna äktenskapsförordet (båda makarna). 4. Betala in en ansökningsavgift på 275 kronor till Skatteverkets bankgiro 227-5782. Ange namn, personnummer och att det gäller ett äktenskapsförord. (Använd meddelande- eller informationsfältet om du betalar via Internet.) 5. Skicka äktenskapsförordet i original till Skatteverket. Du behöver inte skicka några kopior eftersom du får tillbaka ditt original när Skatteverket har registrerat äktenskapsförordet. Alltså är det inte längre tingsrätten som äktenskapsförordet ska skickas in till utan skatteverket. Men som angetts ovan krävs det både din och din frus underskrift för att äktenskapsförordet ska bli giltigt. Alltså är det nödvändigt med era underskrifter för att äktenskapsförordet ska anses som giltigt. Även om ert äktenskapsförord undertecknades av er båda är det sannolikt att äktenskapsförordet inte skulle godkännas utan att det komplimenteras med dagens datum som både du och din fru skrivit under. Men eftersom det inte finns några formkrav för äktenskapsförord kan du alltid testa och skicka in det tre år gamla äktenskapsförordet om det är underskrivet av er båda och se om det blir godkänt. En länk till Skatteverkets instruktioner om äktenskapsförord: http://www.skatteverket.se/privat/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html Med vänlig hälsning,
Isabelle JanssonRådgivare