FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/06/2012

Köp av bil utan vetskap om obetald fordonsskatt

Hej Jag har nyss köpt en bil. Säljaren skickade in ägarbytarpappren först efter tre veckor. Innan köpet sms:ade jag Transportstyrelsen ang. ägaruppgifter samt gick in på "Fordons- och ägaruppgifter" för att se om uppgifterna stämde. Allt ok, ingen notering om körförbud eller om någon obetald fordonsskatt. Idag kom ett brev från TS om att bilen inte får användas pga förra ägaren inte betalt skatten. Enligt TS har en del av beloppet gått till kronofogden. Jag fick även reda på, till min förvåning, att det fanns ytterligaren en sida med ägaruppgifter på hemsidan samt att; "det hade varit bättre om jag hört av mig per telefon, direkt till dom!!!!!!" Vid köpet sades det inget om fordonskatt, endast bilen, inkl. vinterdäcken diskuterades och som jag betalade för. Tacksam för råd om hur jag skall agera då jag nu står med en bil jag inte kan använda. Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej! I detta svar utgår jag ifrån att du har köpt bilen av en privatperson, vilket gör Köplagen (KöpL) tillämplig. Enligt 17 § KöpL anses den köpta varan felaktig om den avviker från vad som avtalats. Varan anses också felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § 3 st KöpL). I ditt fall skulle det därmed kunna hävdas att du haft fog för att förutsätta att allt stod rätt till med bilen, i och med att ni diskuterat bilen samt vinterdäcken. Skulle bilen säljas "i befintligt skick" anses den felaktig om säljaren låter bli att upplysa köparen om ett väsentligt förhållande angående varan som säljaren haft vetskap om, och som köparen har kunnat räkna med att bli informerad om. En förutsättning för detta är dock att den uteblivna upplysningen från säljaren har inverkat på köpet (19 § 1 st KöpL). Skulle bilen i ditt fall vara såld i befintligt skick skulle bilen kunna anses felaktig då säljaren måste ha haft vetskap om den obetalda fordonsskatten men ändå inte upplyst dig om det. Dock är det inte riktigt så enkelt. Enligt KöpL finns ingen generell undersökningsplikt för köparen. Det betyder att som huvudregel är du som köpare egentligen inte skyldig att före köpet undersöka den vara du tänker köpa. Men om en köpare före köpet undersöker varan så kan köparen inte efter köpet åberopat ett fel som borde ha upptäckts vid undersökningen (20 § 2 st KöpL). Eftersom du före köpet skickat sms till Transportstyrelsen (TS) och varit inne på TS:s hemsida har du före köpet undersökt bilen. För att du ska förlora din rätt att åberopa att bilen är felaktig på grund av den obetalda fordonsskatten, krävs att den obetalda fordonsskatten varit något som du borde ha upptäckt vid din undersökning. Eftersom det tydligen har funnits en till sida med ägaruppgifter som (som jag tolkar det) innehållit information om den obetalda fordonsskatten är det nog rimligt att hävda att du borde ha upptäckt "felet" vid undersökningen. Eftersom TS hävdar att du skulle fått kännedom om den obetalda fordonsskatten om du ringt direkt till dem kan även det tala för att felet är något som du borde ha upptäckt vid din undersökning. Därmed kan din rätt att som fel åberopa den obetalda fordonsskatten och körförbudet ha gått förlorad, och säljaren kan då inte göras ansvarig enligt KöpL. Om säljaren däremot kan anses ha handlat "i strid med tro och heder" kan köparen ändå ha kvar sin rätt att åberopa ett fel som borde ha upptäckts vid undersökningen (20 § 2 st KöpL). Detta innebär att om förhållandena vid köpet är sådana att man kan sägas "konstruera" en upplysningsplikt för säljaren, men säljaren låter bli att upplysa, så kan du som köpare göra felet gällande (även om du egentligen borde ha upptäckt felet vid undersökningen). Om säljaren i ditt fall kan anses ha haft någon upplysningsplikt blir som sagt beroende av omständigheterna kring köpet och era förhandlingar, men det är inte omöjligt att säljaren kan anses ha handlat i strid mot tro och heder genom att sälja en bil till dig som inte får köras. Om säljaren vetat om detta och även vetat om att du inte haft vetskap om den obetalda fordonsskatten, är det möjligt att hävda att du har kvar din rätt att åberopa fel i varan, då även säljaren borde förstå att du inte skulle vara beredd att betala samma pris för bilen om du vetat om att den var belagd med körförbud. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är omständigheterna kring köpet som är avgörande för om säljaren anses ha handlat i strid med tro och heder eller inte, och eftersom jag inte vet hur dessa sett ut har jag bara gett förslag på möjliga situationer. Skulle du anses ha rätt att åberopa att bilen varit felaktig kan du kräva avhjälpande, dvs. att säljaren betalar fordonsskatten så att bilen blir körbar (34 § KöpL). Om inte säljaren kan avhjälpa felet kan du kräva prisavdrag eller häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insett eller borde insett det (37-39 §§ KöpL). Du kan även kräva säljaren på skadestånd om du lidit skada på grund av köpet av den felaktiga bilen (40 § KöpL). Länk till KöpL: https://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare