Nordisk beskattning

Min far är norsk medborgare, har bott i sverige hela sitt yrkesverksamma liv och är numera bosatt i danmark. Vi barn bor i sverige. Vad gäller för regler vid gåva till barn? Vilket lands skatt och lagar?

Lawline svarar

Hej, Gåvomottagarna kan bli skyldiga att betala skatt på gåvan både i Norge och Danmark. I Sverige finns ingen gåvoskatt. Observera att för närmare information om tillvägagångssätt bör du dock kontakta Danmarks motsvarighet till Skatteverket, SKAT och Norges motsvarighet, Skatteetaten. I Norge svarar både gåvogivaren och gåvotagaren för att eventuell gåvoskatt betalas in och det avgörande för skattskyldigheten är om gåvogivaren är bosatt i Norge, är Norsk medborgare eller om tillgångarna som överförs har något samband med Norge. I Danmark gäller i princip samma sak. Kan gåvomottagaren av någon anledning inte erlägga skatten, exempelvis på grund av att ni (gåvotagarna) inte är skattskylda i Danmark eller Norge är det gåvogivaren som ska betala gåvoskatten. I både Norge och Danmark finns beloppsgränser och gåvor under dessa gränser är skattefria. Dessutom finns det i både Danmark och Norge anmälningsskyldighet för gåvor. I slutändan kommer dock skatt aldrig tas ut på gåvan i både Danmark och Norge eftersom båda dessa länder har ingått ett avtal om undvikande av dubbelbeskattning av gåvor. Enligt detta avtal ska gåvogivaren endast beskattas där han har sin hemvist, vilket i din fars fall bör vara Danmark. Det sker på så sätt att från den gåvoskatt som ska erläggas i Danmark räknar man av den skatt som redan betalats på gåvan I Norge.
Rådgivare