FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt13/06/2012

Överlåtelse av andel i bostadsrätt

Hej Jag och min sambo har en bostadsrätt, där jag står för samtliga lån men vi äger 50% av bostaden var. Vi köpte denna bostadsrätt mycket förmånligt för ca 1.200.000 vid en ombildning och värdet är nu ca 2.100.000 kr. Vi ska nu separera och jag vill överlåta mina 50% till henne, mot att hon löser ut mig från bolånet. Jag kommer alltså inte göra någon vinst. Är detta ett godkänt förfarande eller kan jag bli reavinstbeskattad med hänsyn till marknadsvärdet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att du överlåter din del av bostadsrätten till din sambo mot att hon övertar bolånet som står i ditt namn är ett godkänt förfarande. Det krävs dock att borgenären, banken, godkänner din sambo som ny gäldenär. Om du inte kommer att göra någon vinst på detta så ska du heller inte reavinstbeskattas eftersom reavinstbeskattning sker på kapitalvinster och någon sådan har ju inte uppstått i ditt fall. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare