FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/06/2012

Olovlig byggnad på annans fastighet

Hej. Det har för ca 20 år sedan byggts ett hus på min fastighet utan mitt medgivande. Det finns inget arrendeavtal eller servitut och det är fastställt att huset är lös egendom. Vem äger huset? Jag som äger fastigheten huset står på eller personen som byggde huset Personen som byggde huset är avliden och ev så vill nu dödsboet göra anspråk på huset. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att någon bygger en byggnad på din fastighet, utan ditt samtycke, utgör ett olovligt intrång i din äganderätt till fastigheten. Sanktionen för detta intrång är emellertid inte att äganderätten till den olovliga byggnaden övergår till dig. Istället kan det bli aktuellt med skadestånd enligt skadeståndslagen, förutsatt att du kan bevisa att du lidit någon form av skada pga. byggnaden och att fordran inte är preskriberad (huvudregeln för preskription av skadeståndsfordran är en 10 årig preskriptionsfrist). Straffrättsligt ansvar är inte längre aktuellt eftersom byggaren har avlidit. Möjligen kunde äganderätten övergått till dig pga. hävd (se godtrosförvärvslagen 4 §). Hävdetiden är 10 år. Hävd förutsätter dock att du har förvärvat (köpt) huset av någon, vilket jag inte förstår det som att du gjort. Av allt att döma innehas alltså äganderätten till byggnaden nu av dödsboet. Mvh Mattias Skadeståndslagen finns på https://lagen.nu/1972:207 Preskriptionslagen finns på https://lagen.nu/1981:130
Lawline RådgivareRådgivare