FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/06/2012

Fel i köpeobjekt

Min son sålde en bil privat.Bilen är välservad med en stor service i höstas. Köparen kör ca 40 mil efter köpet då oljelampan börjar lysa. Bärgning till märkesverkstad där man konstaterar att motorn behöver bytas a 30.000. Vi sålde en bil ärligt till den här killen. Han vill att vi ska stå för hela kostnaden. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Den första frågan som måste besvaras är om det verkligen rör sig om ett köprättsligt fel. Om bilen är felaktig i detta avseende bestäms utifrån vad som framgår av avtalet och vad köparen med fog hade kunnat förutsätta utifrån exempelvis priset på bilen och de uppgifter ni som säljare lämnade vid försäljningen, se 17 § köplagen (KöpL). Den andra frågan som måste besvaras är om köparen har rätt att göra felet gällande mot er som säljare. Köparen får exempelvis inte åberopa sådant som han måste antas ha känt till vid köpet eller sådant som han borde ha upptäckt då han undersökte bilen innan köpet, se 20 § KöpL. Om motorns skick i detta fall utgör ett fel och att köparen i princip har rätt att göra felet gällande mot er måste man även fastslå när felet uppstod. Enligt köplagen ansvarar säljaren för fel som uppstod innan köparen fick bilen, dvs. innan köparen hämtade bilen eller fick den levererad till sig. Detta gäller även om felet visade sig först efter denna besittningsövergång, se 21 § KöpL. Om ni som säljare ansvarar för felet enligt ovanstående innebär det att köparen utkräva viss påföljd från säljaren, se KöpL 30-40§§. Köparen har då i första hand rätt att kräva att ni som säljare avhjälper felet, se 34 § KöpL. Om ni inte ansvarar för felet utifrån ovanstående så har ni inga skyldigheter gentemot köparen, dvs. han kan inte kräva att ni ska åtgärda felet. Observera att detta endast är de generella reglerna och att jag inte kan bedöma hur de kan tillämpas på just ert fall eftersom jag inte har alla fakta. Köplagen hittar ni på: https://lagen.nu/1990:931 Vänliga hälsningar
Malin AxelssonRådgivare