Rätt till kostnadsfri rådgivning

Om man är i behov av kostnadsfri rådgivning av en advokat- Kan man välja vilken advokat man vill till det och isåfall är den advokaten skyldig att då hjälpa dig? Eller väljer advokaten själv om han vill ge kostnadsfri rådgivning i en fråga ? Och isåfall "letar man runt" tills man finner en advokat som vill utföra det? Hur funkar "rätt till en timmes kostnadsfri juridisk rådgivning"?

Lawline svarar

Hej, svaret på din fråga är kort och gott nej, man har inte rätt till gratis rådgivning. För att bättre förstå relationen mellan advokat och klient skulle man kunna likna advokatbyrån med en bilåterförsäljare. Självfallet kan du få komma in och provköra bilen innan du köper den, men försäljaren har ingen skyldighet att låta dig göra det. En advokat är i det hänseendet i princip en näringsidkare som vilken annan. "En timmes kostnadsfri juridisk rådgivning" är en marketingstrategi som byråer använder för att nå ut med sin verksamhet. An advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed följer beträffande vböjande och frånträdande av uppdrag att en advokat är inte skyldig att ta emot ett uppdrag som erbjuds, men är skyldig att snarast meddela om uppdraget inte antas. Advokaten behöver inte ange skäl för att inte anta ett uppdrag. För helt kostnadsfri rådgivning behöver du inte leta längre, då du redan tycks ha funnit oss på Lawline. Vi gör vårt bästa för att besvara de frågor du kan tänkas ha, så klart helt kostnadsfritt. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare