FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/06/2012

Säga upp abonnemang i förtid

Vad gäller vid flytt innan uppsägningstidens (3 mån) utgång för abonnemang av TV- och teletjänster utan bindningstid? Om flytt sker till en bostad där leverantören inte kan tillhandahålla tjänsterna, kan man då häva ett sådant avtal i förtid?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln när det gäller ingående av avtal är att dessa ska hållas, såvida något undantag inte kan leda till något annat. Om man bryter ett avtal i förtid utan någon giltig grund, så kan motparten kräva fullföljande av avtalet vilket framförallt sker genom kronofogdens agerande. Såvida erat avtal inte stadgar att ni har möjlighet att flytta abonnemanget till den nya bostaden, så innebär en förtida uppsägning med andra ord att det är ni som frånträder avtalet utan någon giltig grund. Det betyder då att eran leverantör faktiskt har rätt att ta ut den avtalade abbonemangsavgiften trots att ni inte längre kan nyttja tjänsten. Ett avtalsvillkor kan genom 36§ avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) jämkas eller lämnas utan avseende om ett villkor är oskäligt, men att en leverantör avser att fullfölja ett tv- eller telefonabonnemang trots att kunden har flyttat till en adress där leverantören inte kan leverera tjänsten, verkar inte falla under den oskäligheten som paragafen riktar sig mot. Jag tror tyvärr därför att ni är bundna av avtalet tills dess att uppsägningstiden är förbi. Mvh Max
Lawline RådgivareRådgivare