FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/06/2012

Vems ansvar om bilen går sönder kort efter köpet?

hej sålt min bil och när köparen hämtar bilen öppnar han motorhuven,sätter sig i bilen för att se så det elektriska funkar,inget annat även att jag påpekar att han ska se på servicebok mm.har skrivit att bilen har fått service ihop med kamremsbyte,stämplar finns,är både besiktad o skattad ,bilen går bra,de köper den kontant utan några papper skrivna,de har kört minst 25-30mil och är på väg till en affär när växellådan rasar,nu vill de att vi ska stå för kostnaden de har haft den i ca5dagar,jag har kontaktat verkstaden som servade bilen och de såg inget fel på den då,och den var helt okej när den lämnade oss,vad säger lagen

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Köplagen (KöpL) reglerar denna typ av frågor, se https://lagen.nu/1990:931. KöpL är dispositiv, vilket innebär att om ni har avtalat om några köpvillkor, så gäller dessa framför bestämmelserna i KöpL. Erat köp är att betrakta som ett hämtningsköp, vilket innebär att risken för varan övergår på köparen när bilen togs om hand av köparen. Detta framgår av KöpL 6 § 2 st. samt 13 §. Att risken har övergått på köparen innebär att köparen ska stå för kostnader som uppkommer om produkten t.ex. går sönder, se KöpL 12 §. Frågan om bilen är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet vid den tidpunkt när risken övergick på köparen. Säljaren svarar för fel som fanns vid denna tidpunkt, men som visat sig senare. Om fel uppkommer efter att risken gått över på köparen, ska varan anses felaktig om det beror på säljarens avtalsbrott samt om någon garanti eller liknande utfästelse har avtalats om då säljaren svarar för produktens användbarhet. Detta framgår av KöpL 21 §. Då bilen inte var trasig när risken gick över på köparen, dvs. när köpet genomfördes, samt att felet inte beror på ditt avtalsbrott, är det köparen som får stå för kostnaderna för att laga bilen. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare