UPPSÄGNINGSTID OCH PROVANSTÄLLNING

Hej! Jag är fast anställd i en butik sedan drygt 2 år tillbaka. Nu har jag hittat ett annat jobb och undrar hur lång uppsägningstid jag har då jag inte är ansluten till någon fackförbund. (Det är dock arbetsgivaren) Den nya arbetsgivaren tillämpar provanställning i 8 månader. Är inte det max 6 mån provanst. med övergång till tillsvidaretjänst om inte annat meddelas?

Lawline svarar

Hej, Uppsägningstid regleras i LAS 11§. Både vid uppsägning från arbetsgivarens sida och när en arbetstagare säger upp sig gäller en minsta uppsägningstid på en månad. Arbetstagaren har dock, om denne önskar, rätt till längre uppsägningstid baserat på anställningstid. Vid över två men under fyra års anställningstid, som i ditt fall, har arbetstagaren rätt till två månaders uppsägningstid. I det här fallet väljer du själv om du vill ha en eller två månaders uppsägningstid. Det är dock värt att notera att regeln i 11§ kan åsidosättas genom kollektivavtal. För att vara helt säker på vilken uppsägningstid som gäller för dig behöver du därför kontrollera kollektivavtalet. Vad gäller provanställning så har du helt rätt. LAS 6§ stadgar att provanställning får ingås för maximalt sex månader. Överskrids den tiden övergår anställningen automatiskt i en tillsvidareanställning. Även 6§ kan dock åsidosättas genom kollektivavtal så du bör kontrollera din nya arbetsgivares kollektivavtal så att ändring inte gjorts. Rent teoretiskt så kan det vara taktiskt av dig att inte ta upp provanställningens längd med din nya arbetsgivare. Eftersom provanställningar kan avbrytas när som helst finns risken att arbetsgivaren avbryter den strax innan den skulle gått ut enligt avtalet. Om detta sker efter att sex månader gått har anställningen övergått i en tillsvidareanställning automatiskt och det krävs då saklig grund för uppsägning. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, tveka inte att höra av dig om du har ytterligare frågor. Lycka till med ditt nya jobb! Du kan själv läsa LAS här: https://lagen.nu/1982:80 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare