Formkrav vid ändring av anställningsvillkor genom personligt avtal

Hur går man till väga om man som Arebetgivare vill ändra i ett anställningsavtal. Personen har varit anställd i 7 månader och är således tillsvidareanställd. Lönen ska höjas och och uppsägningstiden ska bli 3 mån istället för 1 mån. Har ej Kollektivavtal. Hur går man tillväga, ett tillägg eller nytt anställningsavtal? mvh/ pia

Lawline svarar

Hej, Vad gäller ändring av anställningsvillkor genom personligt avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren finns det inte lagstadgade formkrav. Med det är såklart fördelaktigt för båda parter att avtalet finns i skriftlig form, så det är tydligt vad som gäller. Det står er fritt att göra exempelvis ett tillägg eller upprätta ett separat avtal om förändrat anställningsavtal. vänligen
Jimmy LyttbackaRådgivare