FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/10/2006

Vad händer på en muntlig förberedelse?

Jag har blivit kallas till "muntlig förberedelse" i en sak som gäller ett klander av testamente. Vad händer vid ett sådant tillfälle ?

Lawline svarar

Hej, En muntlig förberedelse håller man innan en rättegång. Syftet med den muntliga förberedelsen är att ”reda ut” allting inför den riktiga rättegången. Man klargör exempelvis parternas yrkanden, vad parterna är oense om, vilken bevisning som kommer att förevisas etc. I ditt fall kommer troligtvis en genomgång ske av exakt vad i testamentet som skall klandras och vilka bevis som finns för att testamentet i denna del är ogiltigt. Närvarande vid förberedelsen kommer vara en domare samt parterna med eventuella ombud. Inför förberedelsen är det viktigt att tänka igenom situationen ordentligt och även ha ”papperna i ordning”. Hur ställer du dig till yrkandet? Vet du vilka bevis du kommer att åberopa eller behöver du mer tid på dig att samla bevis? Under förberedelsens gång har du möjlighet att fråga domaren om du är osäker på någonting. Utförligare information finner du i Rättegångsbalken 42:6-10 (http://lagen.nu/1942:740#K42). Jag hoppas att jag har svarat på din fråga. Om inte är du givetvis välkommen att återkomma med fler frågor! Med vänlig hälsning
Rådgivare