FrågaAVTALSRÄTTGåva24/05/2012

Gåvobrev med villkor bör upprättas

Hej, Jag har köpt en bostadsrätt till min dotter som ska gifta sig och bor med sin man i lägenheten som jag köpte. Min fråga är: om hon efter några år vill ta ut skilsmässa - har hennes man då rätt till lägenheten som jag äger? Måste jag kanske upprätta ett avtal med min dotter och hennes man om att de inte har rätt till lägenheten om de skiljer sig och ska lämna lägenheten. Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej, Det säkraste sättet att garantera att bostadsrätten förblir din dotters enskilda, även om hon senare skulle komma att skilja sig, är att upprätta ett gåvobrev innehållande ett villkor om att bostadsrätten ska vara din dotters enskilda egendom. Upprättas ett sådant kommer bostadsrätten inte att tas med i en bodelning mellan din dotter och hennes make och maken kommer därför inte kunna göra anspråk på den. Detta finns stadgat i äktenskapsbalkens 7 kap. 2 § 2 p. Gåvobrevet behöver inte ha någon särskild form, men det måste framgå vad det är som bortskänkes till vem och att villkoret för gåvan är att bostadsrätten ska vara din dotters enskilda egendom. Det finns gratismallar för upprättandet av gåvobrev att hämta på Internet. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Elin SjörénRådgivare