P-skiva saknades på min bil enligt Q-park. Jag fick ett brev från Q-park att jag hade parkerat utan P-skiva. Förvånad blev jag för att det fans ingen P-bot på min framruta då jag hämtade den ca 40 min efter att den skulle vara ditsatt. Därför ville jag ha ett fotobevis och kopia på den P-bot som skulle vara på min bil. Q-park skickar inte fotobevis och därför tänker jag inte betala. För jag påstår att det fans P-skiva i bilen. Nu Är det tingsrätten som skall avgöra detta eller skall jag betala och se glad ut. Vad säger lagen om bevisningen, har Q-park inte någon mot begäran skyldighet att lämna någon form av bevisning?

Lawline svarar

Som jag förstått det har du fått en bot, vilken du tycker är felaktig och vill därmed bestrida den. Det föreligger åtgärder som kan vidtas innan ärendet tas till tingsrätten, exempelvis skulle du kunna vända dig till polismyndigheten i den ort boten utfärdats och muntligen begära rättelse. Dock verkar det som att ärendet i ditt fall redan uppkommit i tingsrätten och frågan berör bevisningen. Den utfärdade boten av parkeringsvakten erhåller ett högt bevisvärde i domstolen. I dessa fall ligger i princip bevisbördan på bilägaren, det vill säga att du måste bevisa att du inte överträtt föreskrifterna. Dessutom är inte parkeringsvakten skyldig att fotografera överträdelsen, vilket kan vara varför de inte skickar ut några fotografier till dig. Jag skulle råda dig till att ändå betala boten i tid, även om du tänker bestrida den. Detta för att undvika att åläggas att även betala förseningsavgifter och att ärendet går vidare till kronofogden. Återbetalning av summan sker i samband med att din överklagan bifalles. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare