Enskild egendom genom testamente

Hur går detta till?? Min pappa dog för en månad sedan. Han var inte gift med vår mamma utan en ny fru, Min farmor dog 1/1-12 och har testamenterat pengar som enskild egendom till pappa, Pappa och hans fru har skrivit ett testamente där de har en önskan om att hon skall kunna bo kvar i huset. Min fråga är vem får pengarna efter farmor??

Lawline svarar

Hej. Har din farmor testamenterat pengar till din fader betecknat "enskild egendom" är det din faders pengar och ska därför inte ingå i en eventuell skiljsmässa eller dödsfall. Deras testamente ändrar ingenting om det inte särskilt står någonting om pengarna i fråga. Vill du läsa mer så kan du titta i 7 kapitlet 1 § i Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230)
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare