FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/05/2012

Fel i vara

Hej! Vi köpte en beg. båt för 170 000, privat, som vid sjösättning ett par veckor efter kontraktskrivning inte startade. Enl flera mekaniker är motorn slut och måste bytas för 20-40 000 minst. Vi startade motorn på land vid kontraktskrivning, men tydligen kan det bli så med en motor som eg är slut. Den är alltså i mkt sämre skick än man kunnat förvänta sig från varans pris, men vi har dock ej anledning att tro att säljaren kände till felet. Säljaren vill inte spontant hjälpa till att betala. Är det någon mening att driva juridiskt, och vad kan det kosta? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom att ni som privatpersoner har köpt båten av en privatperson är köplagen (KöpL) tillämplig. Det faktum att motorn på er nyinköpta båt är trasig utgör sannolikt ett fel enligt 17 § KöpL. Detta främst med avseende på priset samt att motorn faktiskt startade när ni undersökte båten innan köpet. Utgångspunkten är att säljaren ansvarar för de fel som förelåg redan vid avlämnandet, dvs när du fick båten i din besittning och att du som köpare ansvarar för fel som uppstod därefter. Den avgörande tidpunkten är således inte när kontraktet skrevs, utan när du fick båten, se 21 § KöpL jämte 13 § samma lag. Om motorn var trasig redan innan du fick båten levererad till dig/när du hämtade båten så föreligger det ett fel i varan som säljaren har ansvar för. Du har då rätt att göra en påföljd gällande mot säljaren. En möjlig påföljd är prisavdrag enligt 37 § KöpL. Prisavdragets storlek beräknas utifrån 38 § KöpL. Ni kan även ha rätt till skadestånd utifrån 40 § KöpL. Det svåraste för er kommer nog att bli att bevisa när felet uppstod. Jag vågar tyvärr inte uttala mig exakt om vad det skulle kosta att driva frågan juridiskt eftersom att det är svårt att bedöma hur mycket tid det skulle ta i anspråk. Men en jurist brukar debitera någonstans mellan 1500 och 4000 kr i timmen. Lagtext återfinner du här: https://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning
Malin AxelssonRådgivare