Skyldighet att gå tillbaka till arbetet efter tjänstledighet?

Hej, jag ska ta tjänstledigt för studier. Om jag inte skulle vilja gå tillbaka till min nuvarande tjänst efter mina studier, är det ok? Eller är jag på något sätt skyldig att gå tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Nej, du har inte någon skyldighet att gå tillbaka till ditt arbete efter tjänstledigheten, men om du inte vill fortsätta din anställning måste du säga upp dig. Tänk på att du har en minsta uppsägningstid om 1 månad enligt lagen om anställningsskydd 11 § alternativt en så lång uppsägningstid som kollektivavtalet eller anställningsavtalet föreskriver. Lagen om anställningsskydd hittar du här: https://lagen.nu/1982:80. Vänliga hälsningar
Amanda HarryssonRådgivare