Separationsrätt vid konkurs

Hej!!! Jag undrar angående min väns företag som nu har försatts i konkurs. Han har i sin lokal 15 st sängar som han mottagit för försäljning I kommission, samt en soffgrupp som redan är såld och betald men väntas leverans förrän en månad. Och så finns det två söndriga fåtöljer som lämnats in för reperation. Då undrar jag om allt ingår i konkursboet eller bör det inte bara va sängarna då han bara besitter det andra och inte är ägare utav det?

Lawline svarar

Hej Ebba, Frågan rör det klassiska problemet kring om det finns separationsrätt p.g.a. förvärvad eller bibehållen äganderätt. Det enklaste är om vi delar upp frågan i tre delar: *Sängarna:* Kommissionslagens tillämplighet ges i 1 §, se https://lagen.nu/2009:865 Om det är ett kommissionsförhållande i lagens mening så kommer kommittenten att ha separationsrätt till sängarna enligt 23 §. *Soffgruppen: * I svensk sakrätt är huvudregeln att det krävs tradition för att äganderätten sakrättsligt skall övergå på förvärvaren (lösöresköplagen 1§ motsatsvis, se https://lagen.nu/1845:50_s.1 ). Det innebär att förvärvaren måste fått varorna i sin besittning innan konkursen. Det har inte skett någon tradition av soffgruppen och därför har förvärvaren inte separationsrätt till soffgruppen. (Om köparen är en konsument och konsumentköplagen är tillämplig så har dock köparen skydd enligt 49§, se https://lagen.nu/1990:932 ) *Fåtöljerna* Det rör sig här endast om reperation och därför har aldrig äganderätten övergått på konkursgäldenären. Det finns därför separationsrätt till fåtöljerna. Med vänliga hälsningar, Victor Björklund
Victor BjörklundRådgivare