FrågaAVTALSRÄTTGåva11/05/2012

Gåva - bindande verkan

Hej, för 2 år sen fick jag och min man en summa pengar i gåva av hans mamma för att köpa hus. Nu vill hon ha en del av summan tillbaka. Har hon nån rätt till det och kan vi anmälas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. En genomförd gåvotransaktion kan inte ångras när den har fullbordats. Äganderätten övergår på mottagaren med bindande verkan. Gåvogivaren har inte lagstadgad rätt att återta gåvan och man kan som mottagare inte bli anmäld för att man inte vill ge tillbaka något man har fått. I detta fall avser gåvan lös egendom (pengar) och gåvan är då fullbordad när den kommer i mottagarens besittning, vilket innebär att pengarna har överlämnats och är utom gåvogivarens kontroll. Länk till gåvolagen: https://lagen.nu/1936:83 Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare