Frånträda muntligt anställningsavtal

Hej! Jag har en fråga av arbetsrättslig karaktär. Jag har tackat ja till en visstidsanställning i sommar (4:e juni - 31 aug) varpå jag har fått anställningsbeslut hemskickat där tjänst, lön, period framgår. Jag har dock inte skrivit på något och arbetsgivaren har inte heller skickat ett anställningsavtal som ska undertecknas av mig. Det enda jag har fått hem är blankett att fylla i kontouppg. mm. för lön. Jag har inte skickat in något och inte heller undertecknat något. Det enda som finns till grund för anställningen är alltså ett muntligt avtal och därefter ett anställningsbeslut som har skickats. Nu är det som så att jag eventuellt kommer att få en annan tjänst som jag är mer intresserad utav varför jag undrar ifall det finns någon uppsägningstid att beakta ifall jag väljer att inte jobba på denna arbetsplats som jag fått anställningsbeslut om. Vad kan hända ifall jag en månad innan anställningens start meddelar att jag inte önskar jobba hos arbetsgivaren. Självfallet kan jag inte bli "tvingad att jobba" men kan jag bli skadeståndsskyldig? Vad ska jag tänka på ifall jag inte vill påbörja tjänsten och vilka kan konsekvenserna bli? Tack för svar!

Lawline svarar

Hejsan! Tack för frågan. Ett anställningsavtal kan ingås såväl skriftligt som muntligt. Det betyder att om du har tackat ja till ett erbjudande om arbete under viss period kan du tänkas ha ingått ett muntligt avtal med din arbetsgivare. Att muntliga avtal är bindande följer av avtalslagen. En grundläggande regel är att avtal ska hållas. En annan sak är att det är svårt för den som hävdar att ett muntligt avtal har ingåtts att faktiskt bevisa detta. Om din uppfattning är att du inte har träffat ett muntligt anställningsavtal med din arbetsgivare är det alltså upp till arbetsgivaren att visa att så har skett för att du ska vara bunden. Detta är förstås problematiskt när det inte finns någon skriftlig dokumentation över vad som överenskommits. Du har alltså goda chanser att komma ifrån en oönskad anställning. Det kan nämnas att det i litteraturen har hävdats att ett anställningsavtal i viss mån betraktas som preliminärt innan tjänstetillträde sker, i den mening att det bör vara enklare att bryta ett löfte om anställning än att avbryta en pågående anställning. MVH
Lawline RådgivareRådgivare