Äktenskapsförord och gåvor

Skall undertecka ett äktenskapsförord där det står att all den egendom parterna före äktenskapet förvärvat eller därefter förvärvar genom arv, gåva eller testamente, liksom all avkastning därav skall vara förvärvarens enskilda egendom, vari andra maken ej äger giftorätt. Egendom som träder i enskild egendoms ställe ävensom avkastning därav ska vara enskild. - Innebär detta t.ex. att gåvor som endera parten erhåller under äktenskapet blir enskild egendom, där giftorätt ej gäller? - Är det inte bättre att skriva att arv, gåva eller testamente som erhålles med villkoret att egendomen ska vara enskild egendom, utgöra den mottagande makans/makens enskilda egendom. Då blir också gemensamma gåvor giftorättsgods.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det stämmer som du skriver, att om ni har ett äktenskapsförord där ni har skrivit att gåva som förvärvas under äktenskapet skall vara enskild egendom, innebär att den andra parten inte får någon giftorätt i denna gåva (se Äktenskapsbalken 7 kap 2 §). Gällande din andra fråga så behöver inte ett sådant förbehåll skrivas enligt lagen. Om den ena maken får en gåva av någon annan än den anda maken med villkoret att egendom skall vara mottagarens enskilda, så kommer denna gåva att utgöra enskild egendom oavsett om detta skrivits in i äktenskapsförordet eller inte. I en sådan situation har alltså inte den andra maken giftorätt i den gåvan (se Äktenskapsbalken 7 kap 2 §). Jag vill även passa på att uppmärksamma Er på att ett äktenskapsord aldrig är absolut, med vilket jag menar att det alltid går att skriva om det under äktenskapet om ni vill att tidigare enskild egendom skall bli giftorättsgods eller tvärtom. Med det hoppas jag att jag besvarat din fråga. Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare