vårdnadsavtal avseende hund

Hej. Mitt ex skulle lämnat över vår gemensamma hund för ett par dagar sedan men han dök inte upp. Vi har ett egenskrivet kontrakt på hunden, men dock ingen konsekvens om vad som händer om kontraktet bryts av någon part. Det är omöjligt att få tag på honom via telefon och jag vågar inte åka hem till honom med oro för att han ska anklaga mig för hemfridsbrott. Vad gör jag nu? Har jag lagen på min sida? Hunden är registrerad på exet men enligt Jordbruksverket kan bara en person stå på hunden. Kan han hävda att hunden är hans fast han skrivit på kontraktet om "delad vårdnad"? Vi hade gemensam ekonomi och var sambos när hunden köptes och jag vet att det finns något som kallas samäganderätt. Om det skulle gå så långt som till tingsrätten, kan jag då vinna enbart på kontraktsbrottet han begått?

Lawline svarar

Hej! Utgånspunkten i svensk rätt är alltid att avtal ska hållas och din föredetta är därför skyldig att följa avtalet. Att ni inte har förenat avtalet med någon sanktion innebär egentligen ingen skillnad, man kan jämföra med t.ex. ett vårdnadsavtal avseende ett barn, även om en förälder inte drabbas av t.ex. ett vite vid brytande av avtalet så ska det upprätthållas. En annan sak är att det möjligen skulle kunna möjliggöra en effektivare efterlevnad av avtalet om ni förenade det med en vitesklausul. Du har rätt i att hunden förmodligen omfattas av samäganderätt enligt samägandelagen, detta förutsätter dock att ni har köpt den tillsammans. Att ni var sambos vid tillfället för köpet spelar tyvärr ingen roll då den enda egendomen som blir utsatt för delning enligt Sambolagen vid en seperation är bostad och bohag, alltså inte djur. Min rekommendation är att om du inte kan få din föredetta att följa avtalet så har du helt enkelt inget annat val än att kontakta Tingsrätten och stämma för avtalsbrott. Jag har ingen insikt i hur avtalet är närmre utformat men chansen att du skulle vinna det målet är väl relativt stor då det verkar relativt klart att han begått ett kontraktsbrott.
Lawline RådgivareRådgivare