Misshandel

om jag ligger och sover och får ett samtal av en man som frågar mig är du micke?? som exempel:: jag svarar vem är du?? han skriker det ska du snart få reda på din jävla f...a. jag flippar ur fattar ingenting skriker tillbaka möt upp mig då vart som helst! han svarar nu på en gång din jävel du har våldtagit min dotter!! och nu jävlar vill jag döda den som ringer och anklagar mig för det jävligaste jag hört.. springer ut och på vägen tar jag en kökskniv och ett bollträ möter upp ett par kompisar som morsan ringt och talat om för vad som hänt.kommer till platsen och pang..4st snut bilar och jag fattar inget tills den den andre av poliserna ropar till mig vart är vapnet lägg av dig vapnet! direkt känner jag igen rösten från telfonen det var han som ringde.jag kastar kniven åt sidan och bollträ framför fötterna och bara går dom skriker stanna för i helvete jag vände mig om ger, dom ett finger och väser bara så ingen kan hört bara läpparna rörde sig....dra åt helvete din jävla fitta kom hit efter mig så dödar jag dig.får man göra så? och vad skulle hänt om jag dragit bollträ i hans skalle utan att fattat vad eller vilka dom var?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I 3 kap 5 § Brottsbalken (BrB) stadgas att den som tillfogar annan person kroppsskada döms för misshandel. Det finns fyra typer av misshandel, ringa, normal, grov samt synnerligen grov. Det är svårt att bedöma vilken grad av misshandel att slå någon i huvudet med ett bollträ utgör. Bedömningen påverkas bland annat av svårighetsgraden av skadorna och i det här fallet är inte något sagt om skadans omfattning. Däremot utgör det en försvårande omständighet att sikta/slå mot någons huvud. Straffskalan för misshandel rör sig mellan böter och fängelse upp till 10 år beroende på misshandelns svårighetsgrad. Vid straffmätningen tas dock hänsyn till om brottet kan anses ha provocerats fram och ger en straffmildring. Det faktum att man inte vet vem man misshandlar har ingen betydelse för straffansvar. Det finns reglering för hur polisen ska uppträda. Av polisförordningen 4 kap 1 § framgår att anställda inom polisen skall i arbetet uppträda på ett sätt som inger förtroende och aktning. De skall uppträda hövligt, hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller småaktighet. I den situation du har beskrivit har poliserna inte följt den regleringen. Du kan göra en anmälan om detta till polisstationen. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare