Tillsvidareanställning

Hej! Jag har sedan en månad tillbaka passerat mina 6 månaders provanställning och blivit nekad en omförhandling av mitt kontrakt "pga omorganisationer". Jag jobbar kvar under presumtionen att jag nu har tillsvidareanställning enligt LAS. Vad jag undrar är om jag fortfarande är skyldig att få min arbetsgivares medgivande för att utföra bisysslor. Enligt provanställningsavtalet så måste jag det men vad gäller nu när jag inte har något skriftligt på min anställning? Kan jag moonlight:a hur mycket jag vill nu?

Lawline svarar

Hej! Att du har en tillsvidareanställning innebär egentligen ingen skillnad från din provanställning. En tillsvidareanställning innebär ingen skillnad mot en "vanlig" anställning, du och din arbetsgivare måste alltså iaktta samma regler. Du måste alltså fortfarande ha din arbetsgivares medgivande för att utföra bissysslor. Inom anställningsförhållandet finns nämligen en lojalitetsplikt mot arbetsgivaren. Denna kan framgå av kollektivavtalet din arbetsgivare är bunden av eller som tidigare av ditt anställningsavtal. Dock är lojalitetsplikten även en allmän princip, innebärandes att den gäller oavsett avtal. Lojalitetsplikten innebär att du inte får utföra vilka bissyslor som helst, t.ex. får du inte bedriva konkurrerande verksamhet. Bissyslor som dock inte inverkar på ditt arbete och som inte har något som helst att göra med din arbetsgivares verksamhet och där du inte heller använder dig av t.ex. information som du fått ta del av i din anställning är dock ingenting din arbetsgivare kan ha några synpunkter på och därför helt okej att du utför. MVH Cecilia.
Lawline RådgivareRådgivare