Statligt anställdas rätt till tjänstledighet för att prova annat arbete

Hej Jag är fastanställd sedan 12 år tillbaka på ett statlig företag. Jag vill ta en tjänstledig för att prova på ett annat jobb inom samma företag. Min fråga är vad har jag rätt till? Kan min chef neka ledigheten? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Rätten till tjänstledighet för statligt anställda beror på vilket avtal anställningen omfattas av. Om avtalet inte anger annat, prövas rätten till tjänstledighet enligt Tjänstledighetsförordningen. Enligt 10 b § i förordningen kan tjänstledighet beviljas om det finns särskilda skäl till det och om det kan ske utan olägenheter för arbetsgivaren. Tjänstledighetsförordningen hittar du här: https://lagen.nu/1984:111. För anställda vid myndigheter och organisationer som omfattas av ALFA-avtalet gäller att den anställda har rätt till ledighet för att ha en annan anställning som också omfattas av ALFA-avtalet. Detta gäller enbart för tillsvidareanställda arbetstagare. En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till tjänstledighet måste underrätta arbetsgivaren minst lika lång tid i förväg som motsvaras av uppsägningstiden, dock max 2 månader i förväg. Detta framgår av ALFA-avtalet 1 kap 10 §. Vänliga hälsningar
Amanda HarryssonRådgivare