FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt19/11/2005

Brott mot upphovsrätt - straff och kriterier

Vad för typ av straff kan man få och hur ser kriterierna ut om man brutit mot ett flertal punkter när det gäller upphovsrättlagbrott, i detta fall gäller det musik och text.

Lawline svarar

De straff som kan bli aktuella är böter, fängelse, skyldighet att betala ersättning, utge skäligt vederlag för ersättning för förlust, uteblivet vederlag, lidande eller förfång. Det avgörande för vilket straff som skall utdömas är huruvida brottet begåtts uppsåtligen eller av någon form av oaktsamhet.
Ann Rask SamuelssonRådgivare