Provanställnings upphörande

Hej måndag 23/4 får jag höra av Chefen,att jag inte får jobba kvar.26/4 får jag ett uppsägnings besked som skall gälla från 27/4 av personliga skäl.Jag har jobbat 7mån och en vecka och inte varit borta 1 tim.Dom första6 mån var provanställning efter det inget inget nytt avtal (som jag har tagit del av)Vad är mina rättigheter,har inte skrivit på

Lawline svarar

Hej. Huvudregeln när det gäller avtal om provanställning är att arbetsgivaren måste ge dig besked om att din anställning ska upphöra senast tiden för provanställningens slut, det krävs dock inga skäl för upphörandet utan det är arbetsgivaren som bestämmer. Görs inte detta innan provanställningen tar slut övergår din provanställning till en fast anställning (så kallad "tillsvidareanställning). Detta kan du hitta i Lag (1982:80) om anställningsskydds 6 §. Om din arbetsplats har ett kollektivavtal bör du först läsa igenom det. Den bestämmelsen som ovan nämnts kan nämnligen avtalas bort i ett kollektivavtal, det framgår av 2 § samma lag. Saknas det en sådan överrenskommelse så är det lagen som gäller och din provanställning övergår till en tillsvidareanställning. Blir du tillsvidareanställd har du mer rättigheter och då krävs det mer för att du ska kunna bli uppsagd (7 §).
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare