Överklaga polismyndighetsbeslut

Hej! Hur överklagar jag ett beslut från polismyndigheten? Hur går jag till väga? Jag fick endast beslutet och inget alternativ till överklagan. Det gäller en misshandelanmälan där det finns både filmbevis, hot samt dokumentation från både läkare och psykiatriker på synliga skador och psykiska skador. Har fått ett beslut från utredare att "brott kan ej styrkas".

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om du är missnöjd med att ärendet lagts ned av polis kan du överklaga detta till en åklagare. Däremot kan inte åklagares nedläggande av förundersökning överklagas. Av din fråga tolkar jag det som att din anmälan aldrig nådde åklagare. Du kan vända dig till Polismyndigheten med din överklagan så överlämnar de ärendet till åklagare på din begäran. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare