FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/04/2012

Preskription och verkställande av utländsk dom

Hejsan, För lite mer än 2 år sedan hände det som inte för hända. Vi var i USA på rundresa och hade hyrt en bil. Det var skymning, mörkt och regnade. I en ljusreglerad korsning svänger vi vänster i tron att det endast är vi som får svänga, då mötande bilar står stilla. När vi är halvvägs över vägen ser vi alla hur mötande bilar kommer körande mot oss. Ingen av oss hinner reagera utan vi blir påkörda av två bilar. Därefter får vi lämna polisrapport om vad som hänt, vi blir förda till sjukhus, men ingen av oss eller de inblandade har allvarliga skador utan kan ta oss därifrån själv. Vi pratade med hyrbilsbolaget och fyllde i nödvändiga papper, sen har det inte hänt något mer sen dess. Nu, mer än 2 år senare får jag ett brev på posten om att polisen har handlingar att överlämna (delge) till mig. Jag åker dit och då visar det sig att en av de inblandade har stämt mig (samt bolaget vi hyrde bilen av) för vårdslöshet i trafiken. Mina frågor nu är: 1: Är inte fallet preskriberat då 2 år gått sen det inträffade, samt det faktum att jag inte blivit delgiven förrän nu? 2: Ifall dom dömer mig i amerikansk domstol, kan domen då verkställas i Sverige så att jag blir betalningsskyldig för skadestånd mm? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är mycket svårt att uttala sig om preskriptionstiden i Usa, speciellt eftersom det också kan skilja sig från delstat till delstat. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en jurist som är insatt i amerikansk rätt för svar angående detta. Angående verkställande av dom krävs för verkställande i Sverige att det finns stöd i lag, se 3 kap 2 § utsökningsbalken. Huvudregeln i svensk rätt är därför att varken erkännande eller verkställande av utländsk dom sker i Sverige. Det kan dock finnas avtal om erkännande av domar mellan Sverige och USA, som kan göra undantag från huvudregeln. Återigen blir rådet till dig att be om rådgivning från någon med kunskap i amerikansk rätt för att få de svaren du behöver. Lycka till! Länk till utsökningsbalken: https://lagen.nu/1981:774 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare