Surrogat

Min fru och jag skall skiljas och har ett äktenskapsförord där jag har en bil på mig. Vi har bytt bil efter det och jag använde bilen som delbetalning för den nya och resten lånade vi. Vad gäller vid bodelning?

Lawline svarar

Hej, Svaret beror på hur ni formulerat äktenskapsförordet. Om äktenskapsförordet avsåg just din tidigare bil och det klart framgår att inte framtida bilar omfattas så är inte den nuvarande bilen enskild egendom. I annat fall är den del av den nya bilen som finansierades av den tidigare ett så kallat surrogat och denna del av bilen därmed enskild egendom. Vänligen,
Sara SRådgivare