FrågaAVTALSRÄTTGåva28/04/2012

Gåva av fastighet

Hej Jag äger en fastighet och vill nu ge bort 75% av denna till min dotter. Hur går man tillväga, vilka kostnader innebär detta?

Lawline svarar

Hej, En gåva karaktäriseras av att det sker en frivillig förmögenhetsöverföring med gåvoavsikt. Endast om dessa kriterier är uppfyllda kommer överlåtelsen rent juridiskt att betraktas som gåva. För att genomföra en giltig gåva av fastighet krävs enligt bestämmelserna i 4 kap 29 § och 4 kap 1 § jordabalken (JB) att det upprättas ett skriftligt gåvobrev. Av gåvobrevet måste det framgå vem som är gåvogivare och vem som är gåvotagare. Det måste även skrivas under av både gåvogivare och gåvotagare. Som fastighetsförvärvare måste sedan gåvotagaren söka lagfart inom tre månader, i enlighet med bestämmelserna i 20 kap JB. För detta uttas en expeditionsavgift (825 kr). Jag vill också passa på att nämna att gåvan kommer att ses som förskott på arv enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken om det inte uttryckligen framgår att det inte är avsett. Om du vill undvika att gåvan ska utgöra förskott på arv bör du alltså skriva det i gåvobrevet. Jag hoppas att du fått någon hjälp av mitt svar! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare