Hur bör man kräva en vän på skadestånd?

Vid en fest hade jag min macbook air stod framme och gästerna fick själva välja musik. Vid ett tillfälle lade en av mina vänner datorn farligt nära kanten och strax senare gick han in i den så att den olyckligtvis föll ner på kakelgolvet och fick stora bucklor/skråmor men trots den hårda smällen fortfarande fungerar helt felfritt. Detta är ytterst irriterande då jag själv varit väldigt försiktig och aldrig tappat den tidigare. Min försäkring täcker inte skönhetsskador och en reparation kostar mer än vad datorn är värd. Misstänker att jag rättsligt har rätt att kräva min vän på de pengar min dator är värd men finns det något bra sätt som han och jag kan lösa det här utan att behöva riskera varandras vänskap.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det du har råkat ut för är en sakskada i skadeståndslagens (SkL) mening. Jämlikt 2 kap. 1 § SkL ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person- eller sakskada ersätta skadan. Det är föga troligt att din vän uppsåtligen orsakat skadorna på din dator. Däremot kan det mycket väl vara så att han genom vårdslöshet, t.ex. genom att ställa den mycket nära kanten på ett bord där det är mycket folk i rörelse, har vållat skadan. Det är alltså mycket möjligt att du har en rättslig rätt att kräva din vän på ersättning för de skador som uppstått. Detta sker ytterst sker genom en domstolsprocess. Att gå vägen genom domstol för att erhålla ersättning är en mycket lång och kostsam historia, som inte sällan kan tära väldigt mycket på exempelvis en vänskap två personer emellan. Eftersom din önskan är att lösa problemet på ett sätt så att er vänskap inte riskeras, råder jag er därför att efter förmåga göra upp i godo. Det jag råder dig till är helt enkelt att prata med din vän och diskutera om det finns förutsättningar att komma fram till en samförståndslösning. På detta sätt slipper ni göra en rättslig process av det hela, som mycket väl kan kosta er den vänskap ni har. Hur du bör framföra detta till din vän är helt upp till dig. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare