Pengarna behåller sin status som enskild egendom

Jag och min man ska rusta en sommarstuga. Jag har en större summa pengar, enskild egendom via gåva, som vi skall använda. Vid eventuell skilsmässa eller dödsfall önskar jag att dessa pengar ej blir giftorättsgods. Han har två särkullsbarn. Kan vi skriva så här: Vid restaurering av mellan NN, persnr, och NN, persnr, gemensamt ägd fastighet XX har NN betalat XX SEK i kontanter. Vid en eventuell bodelning genom skilsmässa eller dödsfall skall dessa pengar ej vara giftorättsgods då de genom gåva är NNs enskilda egendom. Pengarna har NN fått av NN och på detta finns ett gåvobrev skrivet.

Lawline svarar

Hej, I äktenskapsbalken (ÄktB) hittar ni bestämmelser om makars egendom. I ÄktB:s 7 kap. 1 § föreskrivs att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. För att egendom ska bli enskild krävs det att den görs till enskild på något av de sätt som föreskrivs i 7 kap. 2 §. Där stadgas exempelvis att egendom blir enskild om maken fått denna i gåva från någon annan med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda - så som du fått dina pengar. I samma bestämmelses 6 p. föreskrivs dessutom att sådant som träder istället för sådan egendom, som exempelvis gjorts till enskild genom gåva, behåller sin status som enskild. Den del av sommarstugan som alltså ”träder istället” för dina enskilda pengar är alltså fortfarande att anse som din enskilda egendom. Det ska därför inte behöva skrivas något nytt dokument som visar att pengarna är dina. Ett sådant dokument kan emellertid tjäna ett syfte ur bevishänseende. Dokumentet självt kan dock aldrig göra din egendom till enskild, eftersom egendom endast kan göras enskild på de sätt som föreskrivs i 7 kap. 2 § ÄktB. De sätt som där nämns är genom äktenskapsförord, gåva från annan (ej make), testamente från annan eller förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfall och liknande. Ert dokument skulle alltså behöva upprättas som ett äktenskapsförord för att i sig göra din egendom till enskild. Då krävs att dokumentet undertecknas av er båda och ges in till Skatteverket (se 7 kap. 3 § ÄktB). Men som jag ovan nämnt ska alltså inget sådant dokument egentligen behövas, eftersom upprustningen av sommarstugan ”träder istället” för din enskilda egendom och alltså behåller sin status som enskild. Dokumentet ni upprättar är dock ett bevis på att pengarna använts till upprustningen och att du och din man varit överens om att pengarna fortfarande ska betraktas som dina enskilda. Äktenskapsbalken återfinns här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare